vineri, 3 octombrie 2014

Un ghid pentru social media

Discutam cu un prieten acum câteva zile despre faptul că mulți oameni nu știu cum să se poarte cu conturile lor de rețele sociale. Nu vorbesc aici de experții în social media sau de oamenii din comunicare, ci de cei care n-au treabă cu domeniul, care folosesc blogurile, Facebook, Twitter și LinkedIn pentru treburi mai simple și mai personale.
Pentru ei am scris micul ghid de bun simț de folosire a social media în 2011.
 

Pe blog
  1. Alege 1-2 teme principale despre care scrii, nu dispersa energia pe mai multe, pentru că nu poți să fii expert în toate.
  2. Nu scrie despre ce ai făcut ieri sau ce frământări metafizice ai, decât în cazul în care asta e tema blogului. Altfel e doar lame. La fel și articolele care ”dau din casă”. Dacă povestești cum te-ai certat cu prietena/nevasta/șeful bine nu poate să iasă.
  3. Tema de blog trebuie, mai mult ca oricând, să respecte zicala ”Less is more”. Cu cât e mai simplă și mai funcțională, cu atât e mai bine. Nu o popula cu bannere sclipicioase inutile, prin care susții salvarea negului nevestii lui Vasile. Susține doar cauzele care te reprezintă cu adevărat, pentru că cititorii te vor asocia cu ele.
  4. Lasă oamenii să dea articolul tău mai departe – pune-le la finalul lecturii butoane pentru Facebook, Twitter, LinkedIn, Yahoo! Messenger și alte rețele. Dacă le place articolul, ți-l vor promova.
  5. Nu înjura branduri pe blog, dacă vrei să fii invitat la un moment dat în campanii. Arată că știi să scrii de bine, experiențele proaste poți să le povestești direct reprezentanților OPC.
Facebook
  1. Facebook nu trebuie să reflecte toate părțile din viața ta. Nu ești obligat să pui nimic acolo ce n-ai arăta offline prietenilor, șefilor, familiei sau unor necunoscuți de pe stradă. Asta-i regula de bază pentru rețeaua asta. Majoritatea oamenilor o încalcă. Și eu am încălcat-o de câteva ori(în cei 4 ani de cât folosesc rețeaua). E bine că se poate corecta – ștergi poza/post-ul/video-ul/link-ul
  2. Nu te juca toată ziua Failville sau mai știu eu ce mizerii, cu care îți spamezi apoi prietenii. Majoritatea au intrat pe Facebook să țină legătura cu tine, nu să te ajute să îți fertilizezi recolta.
  3. Aplicațiile au un buton de Block(dacă devin enervante) și un buton de Skip(în momentul în care îți cer să inviți alți 10-20-50 de prieteni). Folosește-le cu încredere.
  4. Discuțiile private se poartă prin mesaje directe, nu pe Wall – acolo le văd prietenii tăi + prietenii celui cu care discuți. Dacă apar și like-uri/comentarii atunci se adaugă și prietenii celor care au dat like și comment.
  5. Relationship status-ul ține-l necunoscut. E cel mai bine, scapi de discuții inutile, nu pari disperat, nu stârnești discuții stupide.
Twitter
  1. Nu te purta ca un robot. Twitter e mai mult decât RSS feed-ul tău. Dincolo de linkurile de pe blog mai trebuie să faci câteva chestii ca să devii relevant.
  2. Nu face spam. Dacă te apuci să menționezi utilizatori de Twitter cu mulți followeri doar ca să îți dea ReTweet, atunci ai mari șanse să nu faci nimic pe Twitter. Mai bine intră în conversație cu ei, discută lucruri relevante, răspunde      la întrebările lor. Dacă dai răspunsuri smart, ai mult mai multe șanse să îți dea ReTweet
  3. La nivel de conținut, e aceeași discuție ca la blog – 1-2 domenii, post-uri relevante, nu prea personale, că nu îți face bine.
  4. Promovează-ți contul de Twitter pe blog. Aduce urmăritori.
  5. Publică des pe Twitter. Informația se depreciază foarte repede și dacă ai scris doar un tweet pe zi, s-ar putea să ajungi considerat inactiv. 10-15 tweet-uri/zi e un volum decent, care aduce și urmăritori mulți.
LinkedIn
  1. Nu te împrieteni cu oameni ca pe Facebook. Aici e bine să fi avut cel puțin un contact offline anterior, în context de afaceri.
  2. Ține-ți profilul la zi, pune locurile de munca relevante, împreună cu experiențele care îți pot aduce atuuri pentru un eventual job mai bun. Nu uita să scrii și de rezultate.
  3. Fă rost de recomandări, cântăresc mult în ochii oamenilor care lucrează sau vor lucra cu tine. E ca la un produs care îl cumperi de pe internet – dacă are multe review-uri bune, ai șanse mai mari să îl iei rapid.
  4. Intră în grupurile relevante pentru domeniul tău. Ele apar pe profil și ajută la construcția unei imagini cât mai corecte despre tine
  5. Folosește descrierea de la începutul profilului ca un fel de scrisoare de intenție. Prinde foarte bine atunci când un recruiter te caută pentru un eventual job. Ține minte să eviți câteva cuvinte care nu te ajută să te diferențiezi.

Dincolo de sfaturile pe care le-am dat pentru fiecare rețea în parte, ține minte că fiecare cont de Social Media are propria lui personalitate și propriul lui public.
Brandul personal ți-l construiești cu un mix de blog, Twitter, Facebook, LinkedIn și alte rețele pe care le folosești.
Nu e o idee bună să îți legi contul de Twitter de cel de Facebook sau de LinkedIn. Oamenii au așteptări diferite de la tine pentru fiecare rețea socială și de cele mai multe ori, pe cei de pe Facebook să nu îi intereseze ce ai scris pe Twitter sau pe cei de pe LinkedIn ce ai publicat pe Facebook.
Blogul e principalul tău instrument de comunicare online, pentru că e al tău. Folosește restul de rețele ca să îți comunici cât mai bine activitatea de pe blog. Vezi și sfaturile lui Doru Panaitescu, de la care am pornit cu articolul de față.
Personalizează toate mesajele pe care le publici. Așa obții maximul din fiecare postare.

M. Stefanca

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu